Послуги в режимі он-лайн. А що ви знаєте про е-послуги?

Від самого раннього ранку біля владних кабінетів у тісних коридорах чутно сварки та поодинокі вигуки-питання «Хто крайній?».  В довгих чергах встигаєш почути чужі проблеми, передивитися стрічку новин разів з п’ять, написати всім близьким друзям, очистити телефон від не потрібної інформації чи фото… і почитати книжку. 

Кожен, хто отримував довідки, дозвіл, ліцензію тощо, відчув всі реалії процесу оформлення. Тут тобі і довгі черги в коридорах, незадоволені обличчя спеціалістів, постійна нестача якоїсь довідки чи виписки. Кожного разу ми «не злим тихим словом» згадуємо цей «сервіс» і бажаємо не повертатися до цих кабінетів ніколи.

Розвинуті країни спілкування громадян з чиновниками намагаються звести до мінімуму, переводять процес надання адміністративних і публічних послуг в електронний формат. На думку голови Державного агентства з питань електронного урядування Олександра Риженка перехід на електронний формат надання послуг робить державне управління ефективним, відбувається оптимізація процесів, а час спілкування громадян з чиновником зведено до мінімуму. Немає контактів із чиновниками – немає місця корупційним ризикам. Інформатизація процесів зводить нанівець допущення помилок, спричинених людським фактором.

Останні кілька років Україна активно впроваджує е-послуги. Інтенсивне переведення адміністративних і публічних послуг в електронний формат, їх популяризація серед населення, розвиток навичок у держслужбовців працювати за новими стандартами – це лише кілька завдань, покладених на Держагенство з питань електронного урядування.

Що таке електронні послуги?

Електронні послуги або е-послуги – це адміністративні або інші публічні послуги, що їх надають громадянину або юридичній особі в електронній формі. Завдяки цьому існує змога отримати послугу від держави (оформлення ліцензії, довідки, соціальної допомоги, особистого документу тощо) без відвідування органів влади. Такі послуги доступні з дому чи офісу – 24/7, є зручнішими та швидшими за особисті візити та мінімізують ризики корупції.

Окрім того, що е-послуги – зручно і швидко для населення, такий метод робить державне управління ефективним. Від впровадження електронних послуг перевагу отримають усі: громадяни, бізнес, держава.

Які е-послуги вже впроваджено?

Сьогодні українцям вже доступно понад 50 електронних послуг. В першу чергу зробили електронними ті послуги, які користуються найбільшим попитом.

Повний перелік доступних електронних послуг можна знайти на Урядовому порталі у розділі «Послуги» або загальним пошуком (https://www.kmu.gov.ua/ua/services ). Серед них: реєстрація оренди землі, ліцензія з будівництва, протипожежна декларація, реєстрація юридичної особи, реєстрація фізособи підприємцем (ФОП), внесення змін до ФОП, припинення ФОП, допомога при народженні, житлові субсидії, дані про зарплату, звернення до Пенсійного фонду, витяг про земельну ділянку, відомості про власника землі, реєстрація земельної ділянки, паспорт громадянина (ID-картка), закордонний паспорт, перевірка недійсних документів (паспортів), завантаженість пунктів пропуску на кордоні тощо.

Як засвідчити документ при подачі он-лайн?

Для ідентифікації особи при подачі документів он-лайн використовують електронний цифровий підпис (ЕЦП) та BankID. Невдовзі для українців стануть доступними MobіleID і паспорт громадянина у формі ID-карти, на якій буде записано ЕЦП. Зазвичай для користування електронними послугами потрібен саме ЕЦП як один із найнадійніших способів.

Що таке електронний цифровий підпис або ЕЦП та де його отримати?

ЕЦП – це дані в електронній формі, отримані за результатами криптографічного перетворення, які додаються до інших даних або документів і забезпечують їх цілісність та ідентифікацію автора.

За допомогою ЕЦП можна підписувати документи, користуватися електронними послугами, реєструватися на державних порталах тощо. За правовим статусом ЕЦП прирівняний до власноручного підпису або печатки, тому документи мають таку саму юридичну силу як і звичайні.

Усі юридичні особи в Україні вже мають ЕЦП, а серед пересічних громадян такий підпис не користується попитом. Саме це головна перешкода для користування електронними послугами.

ЕЦП можна отримати в Акредитованих центрах сертифікації ключів (АЦСК). Таких центрів в Україні 24. Оформлення ЕЦП вимагає особистого візиту та коштує близько 500 грн. А от в АЦСК Державної фіскальної служби та ПриватБанку ЕЦП можна отримати безкоштовно. Безкоштовне оформлення ЕЦП для держслужбовців здійснює АЦСК Мін’юсту. Строк дії сертифікату на такий підпис – два роки.

Що таке BankID та MobіleID ?

BankID та MobіleID це технології, що ідентифікують особу в Інтернеті за допомогою їх банківських даних та за мобільним телефоном відповідно. BankID має дещо нижчий ступінь довіри ніж ЕЦП, тому його радять використовувати лише для неризикованих послуг.

Для роботи сервісу MobіleID потрібен мобільний телефон і спеціально захищена SIM-карта, на яку записується ЕЦП. Урядом усі законодавчі зміни вже затверджено. Урядовці передбачають, що запровадження MobіleID розширить аудиторію цифрових послуг в Україні.

Українці вже отримують паспорти громадянина України у формі ID-картки, але поки ЕЦП там не має. ЕЦП до такого паспорту можна буде внести пізніше.

І на останок, вирішила сама перевірити як працює подібна е-послуга реєстрації фізичної особи підприємцем. Відразу вкажу, роблю це вперше. Відкрила Урядовий портал і знайшла відповідне віконце з послугами. Хвилин 15-20 уважного прочитання різних віконечок, друку тексту – бланк готовий для відправки. Заради цікавості перевірила чи діє і решта послуг – діє, користуйтеся!